torsdag den 1. november 2012

4 Føtex-kampagner på 3 år! Rekord?

Det sender ikke det bedste signal, når en supermarkedsgigant så åbenlyst døjer med at finde det rette udtryk. Hvor er det ærgerligt. Først Knolø-universet fra starten af 2010, så føtex-sangen omkring sommeren 2010, dernæst fokus på kvalitet, råvarer og økologi for til sidst at afprøve en pris-match-kampagne. Wow. De har på knap tre år afprøvet og satset på hele skalaen: Humor, sang, kvalitet og nu pris! Havde det ikke været nemmere at holde sig til noget enkelt, såsom Hvem ka' - Bilka!

Lad mig begynde med at sætte spørgsmålstegn ved deres seneste kampagne, hvor de påstår, at de er seje. Sangen lyder: ”Føtex er sej – vi gør mere for dig”. Men mere end hvem? Mere end alle de andre supermarkeder, eller mere end kunderne gør for Føtex. For det sidste ville give meget god mening. Jeg gør stort set ingenting for Føtex; heller ikke når de holder fødselsdag. Shame on me!

Men Føtex har indtil for nyligt holdt fast i deres stadigt forholdsvis nye slogan efter en mindre sjov oplevelse med det mystiske Knolø-univers. Jeg ved ikke, hvor mange der rent faktisk forstod kampagnen, men selv med mine jyske gener, gik jeg i en stor bue uden om konceptet. Jeg hverken grinte, græd eller reagerede. Efterfølgende kan jeg forstå, at det handlede om at rekruttere nye medarbejdere – who knew?! Men hatten af for de mange penge og kræfter, som Føtex har lagt i det. Forsøget på at skabe en succes i stil med Sonofons Polle Fra Snave eller Storebror Jørgen fra KimS har tydeligvis været halvhjertet. Desværre. Indrømmet, der er et dryp af humor i reklamerne, men ikke nok til at afværge det gab, der uundgåeligt er på vej.




Ønsket om at implementere en historie – helst den gode af slagsen – var egentligt et taktisk godt move af Føtex. En historie knyttet til et brand fremelsker kendskab og holdninger hos kunderne. Læs eventuelt mere om netop den reklametrend i blogindlægget Giv kunderne en ubekymret stund: http://kirstenmoerk.blogspot.dk/2012/09/giv-kunderne-en-ubekymret-stund.html fra den 26.september 2012.

Tilbage til Føtex-sangen. Føtex-sangen var jo egentlig meget sjov. Lidt højtråbende, men udmærket. For mit vedkommende blev det en konkurrence i sig selv at se, om den mandlige sanger kunne få flettet tilbuddet ind, uden at kløjes alt for meget i ordene og derved forstyrre rytmen. Det var næsten imponerende. Men hvad skete der så? En gigantisk fejl i virkeligheden. Sangen skulle have været afviklet her og erstattet af et nyt koncept, men det nye koncept var ikke færdigt. Føtex-sangen hærgede overalt. Intet mindre. Selv Live Fra Bremen omdannede sangen til en sketch:




Den er der sikkert nogle, der har savnet.
Kunderne var kun lige ved at få nok af sangen, da det blev endnu værre. I kan sikkert huske det; ”tilfældige” kunder erstattede den mandlige performer og sang sangen på bedste vis. Virkelig gav den gas! Arhmen altså. Musikalsk OG charmerende kunne man kalde det. Nej vel? Dog tror jeg, at Føtex kom kunderne i forkøbet, for i det sekund man, som seer hjemme i sofaen, fik snerten af reklamens ankomst i den aktuelle reklameblok og greb ud efter fjernbetjeningens volumenknap, blev man godt og grundigt snydt, da Føtex i samme sekund skruede OP for lyden. Det er da morsomt og ikke mindst well played – TOUCHÉ!

Føtex dræbte heldigvis denne frustrerende fase, men lovede at holde liv i budskabet om, at Føtex er sej. Og vistnok også det sidste om, at de gør mere for os. Og så naturligvis sangen, meeen ikke flere ”tilfældige” sangere blandt kunderne. Den gode gamle performer var tilbage. Dog ikke så hurtigt, for vi må ikke glemme Føtex' forsøg på at efterligne de velkendte McDonalds-reklamer! ”Hak det løg!” og ”Tæsk det kød!” (eller noget lignende) blev der sagt på særligt opfordrende vis, mens man visuelt blev præsenteret for nedfaldne og slicede råvarer af bedste kvalitet. Men hov, undervejs er der en tomat, der simpelthen ikke er pæn nok til Føtex. Hvad er det for noget?



Stakkels tomat. Med ordene: ”Den er for grim til Føtex”, springes den i luften. Intet mindre. Og det endda på et tidspunkt, hvor madspild er samfundets forholdsvis nye og helt store synder!

Som en ekstra lille note, vil jeg bare vise jer, hvad der mødte mine øjne, da jeg for få dage siden besøgte Føtex’ facebook-side:




Trætte af sangen og trætte af de mange årlige fødselsdage. Men nu er det gamle slettet, eller næsten, for nu vil Føtex gøre mere for prisen. Pris-match på original vis idet rabatten først synliggøres ved kassen på kundens bon. Åbenbart en følelse så god, at man som kunde fløjter hele vejen hjem i den tro, at man har sparet en masse:





Og det har man jo på sin vis. Men hvis man i forvejen er stamkunde hos Lidl, Rema, Fakta, Aldi eller for den sags skyld Netto vil jeg vove at påstå, at det ikke er et lokkemiddel, der vil virke. Alle ved hvad der sker, når man handler i Føtex. Man bliver fristet til at lægge spændende (ikke-nedsatte-varer) i kurven, således at de fem poser pommes frites, som man har sparet 20 kroner på, ikke længere føles sindsoprivende. Men kampagnen er ikke uden betydning, for Føtex' stamkunder vil jo spare penge - men de vil næppe fløjte hele vejen hjem, da mit antropologiske jeg vil mene, at dagens Føtex-kunder er typiske "nej-smid-du-bare-den-bon-væk"-forbrugere. Det er da egentlig heller ikke smart at opfordre danskerne til at sige ja tak til en bon. Det er spild af papir og måske sundhedsskadeligt?! Nåh, lad nu det ligge. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar