tirsdag den 13. november 2012

Reklameeffekt - hvad rammer bedst?


Hvad skal man satse alle sine (meget få) budgetpenge på? At få befolkningen til at grine sin r.. i laser, tale til deres empatiske side, påklistre et middelmådigt smil på deres læber med en Happy Go Lucky-reklame ELLER provokere blot for at blive husket?

Som publikum elsker jeg for eksempel at blive forbavset. Følelsen af at opleve noget uventet medriver mig til at sidde med et anerkendende og rosende nik. Det får mig til at tro, at afsender rent faktisk har overvejet, hvem han taler til; en lettelse i og med at jeg, som målgruppe, langt om længe er blevet ramt! Spot on endda:




Heinekens velkendte reklame ovenfor tog mig med storm. Morsomt, velovervejet og anderledes. Et spot med en tvist, der gør reklamen unik, og som får mig til at forbinde Heineken med det ultimative, nemlig kolde øl og awesomeness! Det en vinder, hvis I spørger mig.

Det er dog skræmmende de gange, hvor en reklame rammer plet, selvom man føler sig sikker på, at man på ingen måde er afsenders målgruppe. Som denne:
 



Enten hader du den eller, som jeg, elsker hvert sekund. Konklusion(allerede nu? Ja, for vi er nok nogle, der deles ved denne): Vi er alle forskellige!

Vi skal tales til på vidt forskellige måder. En skønne dag vil teknologien og virksomheders mange CRM-systemer sikkert gøre det muligt at udsende personliggjorte tv-spots ift. dialekt, genre, længde, dybde mv., således det sikres, at alle rammes bedst muligt. Ydermere vil det være oplagt med muligheden for at udvikle tre forskellige slutninger, pointer, taktiske tiltag mv.; skræddersyet reklame frem for den nuværende mainstream-kategori. En sådan effektivisering ville være udsøgt, ville den ikke? Som mange ved, findes dette scenarie allerede, når vi taler om nyhedsbreve og bannerreklamer. Tag dog sk(r)idtet videre og dan et førsteudkast til the world of optimization-æraen. Vi sidder alligevel bare og keder os, når vi er indlagt til de mange standarddårlige anti-age-creme-reklamer!

Grunden til, at jeg taler for et udgangspunkt, hvor forbavselse er i højsædet, er enkel. Reklamebranchen er nået dertil, hvor alt er afprøvet.  Seerne er knap så nemme at narre og falder ikke for hvad som helst. De skal tages alvorligt. Tales til som mennesker, der ved, hvad der foregår i verden og i dagens Danmark. Niveauet skal løftes – det fortjener de! Efter et arrangement, hvor Thomas Bigum, Facebook- og Sociale Medier-ekspert, talte, bed jeg mærke i hans altoverskyggende pointe; nemlig at målet for al markedsføring må være at overraske. Det er udmærket, hvis alt det, som vi forventer, også opfyldes, men det skaber på ingen måde den buzz, som alle marketingschefer vil give sin højre arm for at få; billeder på Instagram, #tweets med links og ikke mindst de herlige SE-HER-opdateringer på Facebook. En buzz, der bevæger sig med lynets hast gennem nære relationer og frem til udenlandske nyhedssites. That’s the shit.

Skulle man være så…frisk..at koble forbavselse med plat humor, får man dette resultat: Bedøm selv!






Nu har jeg sikkert mistet jer alle sammen, men det betyder ikke, at jeg stopper med at blogge. Jeg skriver bare noget genialt og mere forbavsende næste gang. Her er lige et billede af en elefant (jf. den altid forbavsende Casper Christensen):


Ingen kommentarer:

Send en kommentar