Begrebet goodvertising er vi simpelthen nødt til at bifalde, ellers
falder der brænde ned. Goodvertising opfordrer, som mange nok ved, blot til
næstekærlighed og omtanke; hvorfor gå og være sur og tvær, når man kan tage
hver dag med et smil?
I samme kategori hører begrebet nudging. Men hvad er det helt
præcist, det betyder? Det er egentlig meget sødt, hvis man tænker over det.
Nudging kan nemlig bedst beskrives som at puffe
hinanden i den rigtige retning. Man forestiller sig den store elefantmor, der
kærligt puffer sin unge sikkert gennem livet. Lærdom, manerer og et positivt
sind. Det kan nærmest ikke blive smukkere.
Reklame forbindes for de fleste ikke just med gode intentioner,
men når nudging og goodvertising mødes, dannes den ultimative vindersituation:
Alle er glade! Alle gør en indsats i ønsket om en bedre livsstil, attitude og
større livsglæde. Brugen af begreberne opfordrer til at vække vores uselviske
jeg. ”Tal ordentligt”-kampagnen fra teleselskabet Call Me er beviset herfor.
Hvorfor tale grimt, når det kun bærer grimt med sig?
Herunder er en atypisk og kreativ goodvertising-løsning: Budskab
til blinde serveret i sesam. Det beviser netop, hvordan nye trends kan bane
vejen for helt anderledes og idérige tankegange.
Tidligere hørte sådanne tanker hjemme i danskernes elskede
OBS-udsendelse, hvor samfundets mange dilemmaer og tabuer er blevet
visualiseret og bragt til diskussion siden 1977. No more! Det er blevet moderne
at være flink. Fucking flink. Se bare på den voldsomt populære facebook-gruppe
(*Fucking Flink), som hele 125.594 personer i dag synes godt om. Gruppens fokus
er enkelt og behageligt: Fortæl din eller en andens flinke-historie og vent på,
at de mange likings triller ind. Man skulle næsten tro, at vi langt om længe
har fundet ud af, hvordan god samvittighed i virkeligheden smager. Velbekomme.
Men er det ikke utroligt, at det er nødvendigt! Måske fortæller det noget om vores samfund.
SvarSletDet gør det bestemt! Vi er kun fucking flinke i øjeblikket, fordi det er populært. Shame on us.
SvarSlet.. Og hvorfor er det nødvendigt at fortælle folk, at vi altså skal opføre os pænt over for hinanden!
SvarSletMan bliver så godt til mode, når man læser dette indlæg. Det er så dejligt rart med godhjertet markedsføring, der skaber værdi hele vejen rundt.
SvarSletMen så bliver man også ramt af en vis melankoli. For er dette ikke blot et forsøg på at genopbygge en tillid som blev ødelagt af selvsamme virksomheder i finanskrisen?
Hvornår og hvordan løftes baren for goodvertising på mere permanent basis?
/Tony