For god ordens skyld, skal det understreges, at
overskriftens budskab blot er billedliggjort på bedste vis med en kæk og
voldsomt dum stavefejl. Så er det på plads.
Men hvorfor er det blevet okay at skrive fejlfyldte tekster
i det professionelle regi? Er jeg mon den eneste, der ryster overbærende på
hovedet ved første kommafejl, men lynhurtigt og uden varsel transformeres til
en arrig vulkan ved synet af sjuskeri i det skrevne ord? Jeg håber det ikke.
Det skrevne ord kan være enormt smukt – også selvom det ”kun” har til formål at
informere læseren.
Det skrevne ord har dog en ærgerlig tendens til at være
varigt grimt. Min teori er, at forfatterne bag disse tekstuelle hændelser, er
stressede. Samfundet forlanger hurtige informationer serveret non-stop, og det
betyder, at 2. gennemlæsning eller ekstern korrektur nedprioriteres eller
fravælges helt. Det handler om at producere så meget som muligt – kvantitet
frem for kvalitet. Mit ordsprog og min levestil har sjovt nok altid lydt
omvendt. Forskellighed skal der heller ikke kimses ad, men er det ikke muligt
at få det hele? Ifølge statistikker er produktionen af nyheder kun steget, mens
antallet af skribenter er forblevet det samme. Stress og jag føder åbenlyst skavanker,
så burde vi ikke tage den lidt med ro? Give os tid til at skrive en god saglig
tekst, hvor vi konstant sikrer, at modtageren er i centrum.
Der er sikkert nogle kunder, som er ligeglade med disse fejl
– især hvis de er så tydelige, at man forsikres, de ikke kommer fra direktørens
pen. Men som oftest vil en professionel kunde finde det for useriøst og for
dovent at turde indlede et samarbejde. Med andre ord; en virksomhed, der
tillader middelmådighed, afskrækker naturligt toppen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar