torsdag den 4. oktober 2012

The Almighty Webshop

Webshoppen over alle webshops vil i fremtiden/i morgen være den, der tilbyder kunderne effektivisering i livet. Den webshop, der tilgodeser et almindeligt menneskes behov for konstant at opsøge nemmere og hurtigere måder at få klaret de trivielle dødbideragtige hverdagsting på; de ting, der for længst er blevet fjernet fra kassen med mærkaten "Livets Glæder". Jeg taler om shopping – dagligvareindkøb, klædeanskaffelse, fiskeudstyrshandlen og så videre.

Livet effektiviseres ved afskaffelse af transporttid til og fra de fysiske butikker, ved samtidig at blive nyhedsopdateret med tv'et kørende i baggrunden og ved at mindske de uundgåelige stressfaktorer, der aktiveres ved synes af et andet travlt handlende menneske. Gud, hvor vi dog hader andre mennesker, når vi vader rundt mellem nakkekoteletter og pålæg, mens det ultimative og retoriske spørgsmål konstant banker på: Hvorfor flytter hun sig ikke!!

Stresstærsklen forbliver derimod uændret ved brug af webshops, og derfor kan snusfornuften få frit spil. Webkunden lader sig ikke friste af de mange impulskøb, som man, af uransaglige årsager, både på tysk og fransk ellers kan overbevise den bedre halvdel og ikke mindst kasseekspedienten med sit dømmende blik om, er velfortjent. Med andre ord; vi er ikke nær så trøstsultne hjemme foran computerskærmen, som vi er nede i butikken blandt andre trætte og gnavne kunder. Vi behersker os. Vi handler fornuftigt. Vi sparer penge. Vi sikrer os op til flere gange, at produktbilledets kvalitet matcher teksten og endnu vigtigere prisen! Det skal se lækkert ud. Og hvis der tilbydes et par gratis opskrifter sammen med varerne, stiger kundetilfredsheden med garanti. 



Det visuelle udtryk, som de fleste forbinder med produktets kampagne som helhed(tv-spots, annoncer mv.), vil snarere rette fokus mod emballagen. Her er der for alvor point at hente! Den svage produktbeskrivelse hjælper heller ikke kunden med at træffe købsbeslutningen. De potentielle impulsvarer sælges bare ikke godt nok. Prisen er tilsyneladende i centrum, og når konkurrencen mellem de mange webshops blot øges, skal der forandringer til. Det skal og bør indrømmes, at emballage og tilhørende tekst vil blive et langt vigtigere element i jagten på kundernes sult, og her må ingenlunde slækkes på kvalitet.

The Almighty Webshop vil være en psykisk butik. Den genkender ethvert behov og serverer veludvalgte forslag til kunden – på et sølvfad naturligvis. Begrænsningen ved ikke at kunne røre produkterne, skal opvejes ved suveræne formuleringsevner i produktbeskrivelsen og fristende billeder eller film af emballagen. Det vil uden tvivl være her konkurrencen spidser til! Alternativet er et markant fald i salget af vores alles elskede impulskøb, såsom chips og chokolade - og det må bare ikke ske!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar