Det er imponerende, hvordan man kan holde en virksomhed hen
i halvandet år for i sidste ende at tage fusen på den og servere dette: Et
allerede eksisterende logo (godt nok svensk, men alligevel) drejet 90 grader,
spejlvendt og farvelagt med den altid pæne og i denne forbindelse relevante
solgule farve. Min første tanke og udbrud var indrømmet ikke ”Næh, et hjerte i
solens skær”, men nok nærmere ”Hvorfor dælen skal logoet forestille to
hudfarvede plastre?!” Er Spies ved at ændre sit fokus så meget, at vi i fremtiden
vil se taktiske tiltag som Bliv forsikret
i hoved og r** hos Spies, hvor du for resten også kan købe din rejse sydpå?
Ikke længere Ferier du ikke vil hjem fra, men Ferier hvor du har brug for en
ulykkesforsikring. Logoet siger vel nærmest intet, og slet ikke det ønskede –
at Spies fremover vil kendetegnes på rutefly og krydstogter. Mon logoet i
virkeligheden er et symbol på et snarligt skift over i forsikringsindustrien?!
Et forsikringsselskab, der sælger rejser, hvor ALT som udgangspunkt dækkes.
Selv ubehag ved sure opstød.
Selvfølgelig kan man tale for, at dette stunt ikke er
enestående. Som mange nok kan huske, blev Brdr. Price også udskældt for
tilladelsen af denne tydelige kopiering:
Men hvordan man end vender og drejer det, så må og bør det
ikke ske, at en så stor virksomhed betaler i dyre domme for at få et originalt
og meningsfyldt logo og i stedet modtager et direkte ripoff. En dårlig
beslutning, der har affødt et dårligt resultat.
Lad os lige mindes det gode gamle logo, der havde en dybere
mening og en karakteristisk personlighed bag. Godt nok er det blevet moderniseret
gennem årene, men solvognen var ikonet og den røde tråd, der gennem
generationer skabte et stort kendskab og en varm og familiær brand feeling.
Eksperter mener, at Simons livsværk og historie er drænet
for energi, og der derfor skal fortælles en ny historie. Så er spørgsmålet
blot, hvor meget historie der kan ligge i et så simpelt hjerte kontra denne
herre:

Jeg har selv tweetet løs om lige præcis denne case. Det er ganske enkelt grotesk - for man tænker at der må være penge nok i at lave ny identitet for en stor skandinavisk kunde til at man kan sætte tiden af til at være innovativ og nyskabende. Godt indlæg
SvarSletLige præcis. Man undrer sig over, hvad der er foregået på møderne i det halvandet år, som processen har taget. Farvevalg??
SvarSlet