lørdag den 26. januar 2013

Fjæs-til-fjæs marketing: En genial opfindelse


Facebook giver virksomheder et hav af muligheder for at nå sine kunder på bedste vis uden alt for megen råben. På Facebook kan man som udgangspunkt kun synes godt om givne brands og produkter, da alternativet vil være at skjule og dermed ignorere de kommercielle posts. Det betyder, at man som virksomhed kan få potentielle kunder, og deres ”venner”, til at tage stilling – og altså stoppe op – hvorefter beslutningen om enten at like eller skjule opslaget tages i brug. Det, kære venner, er genialt!


Det værste, der kan ske for et brand, er nemlig at blive ignoreret. Og selvom mange facebookbrugere skjuler kommercielle opslag, har de forinden set og taget stilling til, om budskabet passer ind i deres personlige brand. Gør det ikke det, er personen ikke blevet targeted og er ej heller en potentiel kunde for virksomheden. Når vi, som forbrugere, liker mærker, er det naturligvis for at vise vores omgangskreds (og deres omgangskreds), hvor awesome vi er. Det kommer selvsagt virksomheden bag brandet til gode, da der genereres flere likes = større kendskab = SALG. Fjæsbogen er vores ansigt udadtil, vores personlige branding og vores måde at overbevise resten af verden om, at vi er de egentlige trendsættere. To behov mødes og opfyldes af hinanden – og det med den største glæde fra begge parter.

Der er selvfølgelig også et men. Som helt naturligt rebelsk modspil til like-funktionen er det populært at oprette hadegrupper mod virksomheder, produkter eller sågar kendisser. Mange frygter dette had og bekymrer sig om, hvor mange hak deres brand vil få, og om de overhovedet vil overleve denne råben. Lidt provokerende kan man tolke disse tendenser til at være gengæld for al den reklamestøj forbrugere er blevet ofre for gennem tiderne. Facebook giver forbrugerne den fornødne mulighed for at svare igen. For at sige sin mening. For at blive hørt! Men i stedet for at se disse udråb som værende ubehagelige og skadelige, skal det i stedet omfavnes og groft sagt udnyttes. Der er omtale at hente, og med Facebook kan man med ét skabe dialog, som muligvis begynder med hårde ord, men som i sidste ende kan sætte et smil på læben af den utilfredse ”kunde” og hos hele det opbyggede netværk, der følger jeres samtale. En offentlig samtale, hvor utilfredshed på kreativ vis kan medføre stor medieopmærksomhed og en lykkelig slutning. Se bare eksemplet med Bodyform, som omtales i blogindlægget Hvor godt kender du dine kunder?.

Og hvad kræver denne kreative mulighed for at lykkes? Held? Mod? Dumdristighed? Næh, den kræver ekspertise og strategiudvikling på baggrund af aktuelle kampagner og virksomhedens vision og mission. Ja, virksomhedsageren på de sociale medier er et strategisk arbejde, der ikke må placeres hos den, der lige har tid, men den, der kan se muligheder i en klage og gøre en reel forskel ved at prioritere Facebook som strategisk indtjeningskilde for virksomheden. De variable faktorer, der er kendetegnet ved de sociale medier, er risikable, men kan ALTID vendes til din virksomheds fordel.





 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar